Kastrovat nebo ne?

26. června 2017 v 23:16
Zdá se mi nefér hrát si na Boha. Ano, pořídili jsme si zvířátko za vlastní peníze pro vlastní potěchu. Rozhodujeme kdy, kde a co bude jíst, kdy a kde bude spát, kdy, kam a zda vůbec půjde ven. Dává nám většinou více lásky než my jemu a přesto jsme postaveni do situace, kdy rozhodujeme i o jeho lásce mateřské. Není to jen případ fenek, ale i v přírodě existují úžasní otcové. Ale to už asi žiju moc v pohádkách. Jsou to základní potřeby a smysl života. Nebo se mi někdo odváží tvrdit, že fenka zvolila kariéru místo štěňat! To asi ne.

Takže je to čistě rozhodnutí nás lidí. Váháme, zda máme dost velký domov. Váháme, zda máme dost volného času na aktivity s mazlíčky spojenými. Řešíme jak s dovolenými a další a další otázky.
Také u samců je pud rozmnožovací hluboce zakódovaný. A jistě je pro jejich život i potřebný. Vím, pro život člověka je kastrování pohodlnější. Ať už jde o kocoura, pejska či jiné zvířátko.

Občas mi přijde, že se z kastrování stává business. A to dost výdělečný. Běžně lidé obvolávají veterinární kliniky a zjišťují si cenu tohoto zákroku. Světe div se, pro stejné plemeno je to od 1300-9000,-Kč.
Dál jsem se nedostala, ale jistě to bude jen začátek. Prostě šílené. Už vidím nějakého důchodce, jak dává své celé dva důchody za tímto účelem. A věřím, že se to bohužel i děje. Důchodci nesrovnávají ceny ani v Heurece, ani neobvolávají kliniky. Většina veterinářů i klinik má všude jen mobilní čísla. Pevné linky už téměř vymřely. S těmi však staří lidé komunikovali nejraději. Co dodat… je mi z toho smutno.

Mám pocit, že bychom se k tomu všemu měli stavět zodpovědněji. Nebýt takový sobci a koukat i na potřeby těch druhých. To však platí nejen ve vztahu k zvířatům, ale i přírodě a lidem.
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 D D | Web | 27. června 2017 v 0:23 | Reagovat

Já zastávám názor, že bych si měl pořídit jen tolik zvířat a dětí o kolik se dokážu postarat. A bohužel zvířata si neumějí sami vzít antikoncepci nebo si uvědomit, že se nemohou v domácím prostředí, které považují za dobré, množit donekonečna. A situace, kdy má člověk třeba fenu a psa v bytě a nenechá je kastrovat a místo toho je drží odděleně v klecích, když se fena hára a pes je nadržený, je podle mě týrání.
A u zvířat s papíry původu chovatelé kastraci i vyžadují, takže tam tomu člověk neunikne, pokud nechce porušit smlouvu.

2 janabruzkova janabruzkova | 27. června 2017 v 0:40 | Reagovat

No vidíte, to jste mi rozšířil obzory. Ohledně papírových psů jsem to nevěděla.  Rozhodně však nemám namysli nekontrolované množení, spíš tu možnost mít třeba alespoň jednou štěňata. Je mi zcela jasné, že hlavní zodpovědnost bude mít člověk. Jak bylo v Machovi a Šebestové "Jsou to sice hloupá zvířátka, ale rychle se množí "povídá Batulka paní učitelce 😆

3 Veronika Veronika | Web | 27. června 2017 v 5:11 | Reagovat

Je to přesně tak, pravda je někde uprostřed. Jednou štěňata v některých případech stačí, protože v případě hárání je to úplně šílená situace a hlídat žádostivýho pejska, no, potěš protěž.

4 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 27. června 2017 v 8:46 | Reagovat

Tak kočka se ti okotí několikrát do roka- a to není legrace, kdo se pak má o ty chudinky starat.
Máme fenku a ta kastrovaná není (máme kastrovaného jenom kocoura) a i tak o stýkání se s jinými pejsky vůbec nestojí. Takže myslíme, že nestojí ani o štěňata- jsou to osobnosti a každá je jiná.
A kocourek? Chodí často v noci ven a párkrát jsme jej viděli s jinými kočičkami. Domníváme se, že si pravděpodobně užívá bezstarostného sexu (a zároveň nesmrdí tolik pižmem).

Kastrace neznamená vyjmutí celého pohlavního orgánu, pouze těch částí, kterými se zvířátko opravdu rozmnožuje. My třeba pejsky nekastrujeme, protože se domníváme, že jej uhlídáme, když jej máme pořád na očích. U koček se tohle říct vůbec nedá.
Navíc takovým kočkám to prodlužuje život, normálně by byla březí několikrát do roka a brzy by jí to celé vysílilo a zemřela by dřív než s kastrací.

5 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 27. června 2017 v 8:54 | Reagovat

Ani těm důchodcům ale nikdo nebrání si ty informace hledat a volat na mobil nebo se ptát známých, případně požádat o pomoc s hledáním. To vážně nikdo kolem sebe nemá žádné, vůbec žádné sousedy nebo prarodiče za sedmdesátkou, kteří ten mobil, internet a platební kartu normálně používají a nežijí v absolutní izolaci? Spíš mám z vyjádření mnoha lidí "to dnes je to tak moc na prdlačku a bezohledné" dojem, že důchodci nějak už neumí ani číst. Tak že se nikdo neobtěžuje je přimět, aby trochu té aktivity, byť blbé zavolání dceři, jestli jí může najít levnýho veterináře, vynaložili. Ono je to taky jednodušší, říct, že vy jste to nejraději dělali jinak, jak se to dělávalo kdysi, to už dneska není, no tak to máte špatné, že, místo jim jednoduše říct, jak se to dá dělat dneska. Není pak divu, že starý člověk to přijme i sám, že se snažit nemusí. Ale on přece něco chce, tak něco aktivně udělat musí. Jo, očividně je ta cenová relace fakt široká. Třeba ale když se jdu ostříhat, taky můžu od dvou stovek do pěti tisíc a furt je to jenom jedno stříhání, takže buď půjdu naslepo a budu doufat, nebo se informuju předem.
Když to zvíře bude žít uvnitř, bez opačného pohlaví, ať je nebo není kastrované, to asi není problém. Jestli je to ale vesnická fena nebo kočka pobíhající venku, tak si majitelé musí vybrat, jestli ji nechají "naplnit smysl života" a pak budou řešit x vrhů (prodávat, dávat, cpát všude, nebo nakonec topit, vykopnout na ulici? Takovej případ máme, fakt je to hodně příjemný mít kousek barák zamořenej kočkama. Co s tím? Udělat si vlastní útulek?), nebo jestli ji vykastrujou. Ono to není pohodlnější jenom pro majitele. Asi nebude moc takových, který se zvládnou každoročně postarat, natož dobře, o x zvířat navíc.

6 Žolanda Žolanda | E-mail | Web | 27. června 2017 v 8:59 | Reagovat

Myslím, že kastrovat psi není nutné.. pokud se nejedná o nějakého pouličního psa, který brouzdá všude možně a tím pádem dělá štěňata s kde kým.. hned jak dostane možnost.. u psů v domácnosti.. zkrátka když uvidí fenku, která hárá.. tak ho připnu na vodítko a je to. Co se týče koček.. tak tam je to ještě naléhavější, protože hlavně venkov je plný koťat, protože zde si kočky v klidu chodí, kam chtějí no a když nejsou vykastrované, tak se množí skutečně rychle.. zde bych kastrovala jak kocoury, tak i kočičky, aby se předešlo tomuhle šílenému množení.
Musím ale také přiznat, že kastrace je dost drsná.. zkrátka kluk přijde o své mužství.. máme vykastrovaného kocoura.. no a táta, když ho vedl k veterináři, tak z toho byl úplně na prášky a když se pak vrátili, táta do sebe nalil pár panáků :D Kocour byl ale v pohodě, hned se vrhnul na plyšáka a začal si užívat :D

7 beallara beallara | Web | 27. června 2017 v 11:29 | Reagovat

Jsem též majitelkou tří koček a jsou všichni vykastrovaní, protože jsem musela dodržet předem stanovené smlouvy o následné kastraci.
Jsem jednoznačně za kastrace zvířat, protože by se nám pak neplnily útulky nechtěnými zvířaty.
Pravidelně přispívám do útulku a tak vidím, co za chudáky se tam dostane a to je přesně ten moment, kdy si hrajeme na bohy.
Pro potěšení si pořídíme zvíře a stejně rychle se ho zbavíme.
V naší chatové oblasti se bojím právě v tomto období chodit, protože se často vyhazují lidé přebytečná zvířata a určitě se " majitel " ani vteřina nezamyslel, jak jednoduché by bylo tomu předejít.
Znám velice !!! slušné veterináře, kteří zbídačená zvířata dávají dohromady.
Jednoznačně kastrovat, dokud se nenaučíme býti slušnými lidmi.

8 Jana Jana | E-mail | Web | 27. června 2017 v 11:39 | Reagovat

neinformovanost je strašná věc. Lidé jsou líní se zeptat a pak to dopadá tak, jak vidím dennodenně na FB - koťátka u Josefova, štěňátka od Pavlovic (nejlépe s přídavkem - mají čas pouze do.., prosím pomozte sehnat finance na ...). Lidé si neuvědomují, že jde mnohdy o vteřiny a proto nekastrují. Je jedno zda kočku nebo psa. Pokud se nechci věnovat zájmovému chovu, jsem hloupá, pokud chci štěňátka - je jich plný útulek v každém městě. tak jako by si neměl člověk pořizovat děti, když nemá rozum, neměl by to dělat ani se zvířaty. A je jedno, zda mu je 28 let nebo 62 let ...

9 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 27. června 2017 v 12:45 | Reagovat

StAlík je útulkový a ve smlouvě o předání je jasně dáno, že ho nesmíme připustit.
A já to chápu.
A rozhodně to míním respektovat i když třeba synek na kastraci nechce přistoupit.
A že bych to zaplatila já.
Pro svůj klid...
A vlastně i pro StAlíkův.

Jo, jak by byl život lehký, kdybychom nepodléhali sexuálnímu vábení :-)

10 Eliss Eliss | Web | 27. června 2017 v 16:27 | Reagovat

Já mám doma fenku, a kastrovat ji nechci, přijde mi to opravdu proti přírodě...

11 Karol Dee Karol Dee | Web | 27. června 2017 v 17:51 | Reagovat

Možná by to chtělo přestat filozofovat a začít počítat. :P

U koček je to jednoduché. Kastrovat všechny. Kočky mrouskání vysiluje, jsou vyčerpané, vypelichané a šplouchá jim na maják. Plus značkují. Nevykastrovaní kocouři značkují tím víc, poněvadž jsou to chlapi, a k tomu se přidávají neustálé teritorální konflikty s ostatními kocoury, které často končí zraněním. No a ta matematika? Kočky jsou v ČR přemnožené. Zatím ještě pořád je málokde vidíte se toulat po ulicích, ale to jen proto, že jsme teď na hranici únosnosti, na hranici, kdy se to láme. Útulky jsou plné, fakt hodně plné, mnoho má vyhlášen stop stav. Kočky se sdružují do městských i venkovních kolonií, kde spolu soupeří o jídlo, jsou často nemocné a žije se jim bídně. Plus se množí a množí. Jedna kočka má koťata tak 2x do roka, vrh asi 4 koťat. To je osm koťat, z nichž polovina jsou průměrně holky, které mají za rok každá dalších 8 koťat. Plus dalších 8 od té původní maminy. Počítej dál, během pár let jsou to miliony zvířat. Jo, kočky se množí rychle. A my si hrajeme na bohy, protože jim dáváme zdroje, pořizujeme si je, krmíme je, a ony se množit můžou, tak to dělají. Takže zodpovědnost přijmout musíme.

U psů je to podobné s tím rozdílem, že fena snáší hárání lépe než kočka a zdaleka jej nemá tak často (některé kočky mrouskají třeba co dva týdny, fena asi 2x do roka). Situace s přemnožením ještě není kritická, ale pokud by měl pocit, že je psů málo, nechť prosím navštíví několik útulků a organizací a vytvoří si názor. Tímto je doufám pro tebe vyřešena otázka množit x nemnožit. A teď, kastrovat či nikoliv? Dokážeš ji uhlídat, jsi ochotná to řešit až do konce jejího života? Zákrok není extra náročný, ale je to zákrok, tudíž jisté riziko hrozí. (Že je to výdělečný byznys může z pusy vypustit jen někdo, kdo fakt vůbec nemá ponětí o zvířecím světě, takže to radši komentovat nebudu, neboť bych se rozčílila.) Zdravotní benefity a nevýhody se tak nějak dorovnávají. Hrozí inkontinence, ale zase se vyhneš pyometře a nádorům na již zbytečných orgánech, které, pokud fena nemá štěňata, tam jen visí a zaplavují se hormony.

[10]: Pes není divoké zvíře, nýbrž domestikované. S touhle logikou je proti přírodě dávat mu obojek, náhubek, vodítko, ale i třeba dávat mu antibiotika, když je nemocný. Dáváš své fence léky, když je nemocná? :) Myslím, že ano. Jednou už jsi vzala její život do svých rukou, tak by bylo dobré se k tomu postavit zodpovědně a se vším všudy. Například zhodnotit, jestli máš morál na to uhlídat ji, aby ji nikdo nenakryl, protože další psi teď na světě nejsou potřeba. Protože pokud ne, radši ji vykastruj. ;)

12 Karol Dee Karol Dee | Web | 27. června 2017 v 17:57 | Reagovat

[2]: Ne, prosím, prosím, prosím, prosím, NE. Stop tomu nesmyslu, že fena by měla mít jednou z život štěňata, je to kravina! Vyvrácený mýtus. Jediné, co uděláš je, že přiděláš další psy s nejistým osudem, kteří tak maximálně vezmou domov těm v útulku, nebo v horším případě ti fena umře při porodu, což mi bohužel vyskakuje na facebooku neustále a pak si budeš rvát vlasy.

Kdyby ti stačila radost z koťátek místo štěňátek, moc ráda ti seženu březí kočku bez domova, u které je potřeba mláďata odchovat. Nebo několik březích koček. Zažiješ si, jaká je to starost, a na vlastní oči uvidíš, proč nemá smysl množit další.

P.S. Možná bych ti byla schopná sehnat i březí fenu do dočasky, kdybych rozhodila sítě, ale to není taková tutovka jako u kočky, tam mi stačí jeden dva telefonáty.

13 janabruzkova janabruzkova | 27. června 2017 v 18:08 | Reagovat

[1]:[3]:[4]:[5]:[6]:[7]:[8]:[9]:[10]:[11]:

Děkuji všem za Vaše názory. Teď si je v klidu přečtu. Moje připojení k internetu mělo poruchu, jako na potvoru. :-(

14 janabruzkova janabruzkova | 27. června 2017 v 18:11 | Reagovat

[3]:Ano, to už jsem zjistila. S kamarádkou jsme se 14 dní obcházely širokým obloukem, když má fena hárala. Její pes měl zarytý obojek až do masa.

15 janabruzkova janabruzkova | 27. června 2017 v 18:16 | Reagovat

[4]: S tím musím jenom souhlasit. Jsou to osobnosti. Mám pocit, že svou fenu ohlídám, u kočky bych jistě moc šancí neměla.

16 janabruzkova janabruzkova | 27. června 2017 v 18:37 | Reagovat

[5]: Problematika starých lidí je v naší zemi docela vážná. Doba šla za posledních 10 let tak rychle dopředu, jako za min. 30 let předtím. Kolikrát já, Pražanda ve středním věku nestačím mrkat na drát. Těch bezmocných a zoufalých starých lidí je kolem nás mraky. Nevidí na různé nástěnky, nechápou placená parkoviště, nezvládají samoobslužné pokladny. A o platební kartě ani nemluvě. To je jejich úhlavní nepřítel číslo 1. Při představě si zapamatovat NAVŽDY PIN, je jímá hrůza. Já je nesoudím, ale myslím si, že vůbec nevíme, jak jim je. Dokud nejsme v jejich kůži. Ale tak nějak vnitřně tuším, že není o co stát. A vezmeme-li v úvahu nespornou opotřebovanost těla i duše, tak se není čemu divit. Už prostě nejsou flexibilní. Měli by mít někoho, kdo na ně dohlédne. A ne dohlížet na vnoučata v kočárku. O tom jsem již psala. Pokud jsou prarodiči v 80. letech.

17 janabruzkova janabruzkova | 27. června 2017 v 18:43 | Reagovat

[6]:Zabrousila jsem na vážné téma. Nejsem zdatná chovatelka. Fenku jsme si pořídila jako naplněný dětský sen. (Se zástěrkou, že je to pro děti.) Místo toho se mnou trůní v kanceláři :-) Doporučená kastrace kvůli falešné březosti mě zaskočila.

18 janabruzkova janabruzkova | 27. června 2017 v 22:01 | Reagovat

[7]: Moc hezky řečeno 👍.

[8]: Už se zamýšlím.... Ale pro jeden vrh bych měla skvělé zázemí v okruhu svých nejbližších. Chovu se však věnovat rozhodně nechci.

19 janabruzkova janabruzkova | 27. června 2017 v 22:03 | Reagovat

[9]: Baru, ty mě vždy optimisticky naladíš    . Díky

20 janabruzkova janabruzkova | 27. června 2017 v 22:07 | Reagovat

[10]: Hurá, nejsem v tom sama.🐕

21 janabruzkova janabruzkova | 27. června 2017 v 22:35 | Reagovat

[11]: Děkuji za Váš komentář, je vidět, že víte o čem píšete. Já  jsem zase paní  účetní a vím, že pokud jeden veterinář dělá to stejné jako druhý s rozdílem 7700,-Kč a to považuji, že ten první to dělá z lásky ke zvířatům za cenu nákladů,  jedná se o ZISK. Je to pro něj výdělek a to velmi slušný.

[12]: Opravdu si vážím Vaší nabídky, ale s březí kočkou či kočkou s koťaty bych asi letěla z kanceláře i já.

22 Jana Jana | E-mail | Web | 29. června 2017 v 17:18 | Reagovat

[18]: Chov je pouze na zvířatech s průkazem původu. Všechno ostatní je množení. A okruh nejbližších - nikdy nevíš, co se kde přihodí, stane ... Tohle je lidské hloupá posedlost po ... já ani nevím, proč lidí množí a množí a množí a neuvědomí si, jaký je stav v útulku.

23 Jana Jana | E-mail | Web | 29. června 2017 v 17:20 | Reagovat

[10]: Musím souhlasit s Karol - pryč s obojkem, vodítkem, náhubkem, granulema či konzervou a vůbec žádné léky - je to proti přírodě.

24 MagicMax MagicMax | Web | 30. června 2017 v 20:31 | Reagovat

Rozhodně tě rád na soutěži uvidéím. ;)

25 NaTyy NaTyy | E-mail | Web | 1. července 2017 v 15:57 | Reagovat

Kastrování je docela drahé a ano, taky mi to připadá jako byznys. Nojo, vydělává se na všem :) Jinak já osobně bych asi nekastrovala, nevím :/

26 leanne009 leanne009 | Web | 2. července 2017 v 21:59 | Reagovat

Ja mám doma 2 mačičky, jedného kocúrika a jedného psíka. Okrem psíka sú všetci kastrovaní/sterilizovaní. A užívajú si ten pravý život mačky/kocúrika. Flákajú sa, väčšinu dňa prespia, niečo zjedia a idú zasa spať alebo sa niekde flákať. Neriadia ich už hormóny, ktoré by im prikazovali ísť hľadať mačičku alebo kocúrika. A áno, mačky sú teritoriálne zvieratá a svoje územie si bránia, takže dochádza k potýčkam a aj zraneniam. A pod vplyvom hormónov môže taká mačička vbehnúť aj pod auto. Neraz sa mi kocúrik vrátil a kríval.
Zo začiatku som aj ja bola proti takému zákroku, zdal sa mi brutálny. Osobne si však myslím, že je to otázka informácií. A tie zvieratká sa dožívajú viac rokov než nekastrované.
Ja som rozhodne za kastráciu/sterilizáciu. Nie je to taký brutálny zákrok - vyberú sa len vaječníky/semenníky, takže sa im už ani netvoria pohlavné hormóny, ani pohlavné bunky. Mačičku veterinár uspí, urobí čo má, zašije a mačička sa z toho rýchlo dostane. Väčšinou je to otázka malinkej ranky. Ak sa nemylím, tak kocúriky majú semenníky mimo tela, aspoň by mali mať, takže ich ani rezať netreba. Všetko ostatné im ostane. Krátky zákrok a mačička má oveľa spokojnejší život.
U nás na Slovensku sa cena za taký zákrok pohybuje okolo 30 eur za mačičku, je to na každej klinike inak, nezdá sa mi to tak veľa.
Kastráciu/sterilizáciu považujem za vyjadrenie lásky k danému zvieratku. Ak ho ľúbiš, daj ho kastrovať/sterilizovať.

27 Magicmax Magicmax | Web | 3. července 2017 v 9:12 | Reagovat

Vzpomněl jsem si, jak si psala na chatu, že máš ráda diplomy, a tak i když netuším jak tam napsat výsledek, tak jsem se rozhodl Vám s Eliss vyrobit oznáček do menu. :)

http://nd02.jxs.cz/799/927/73d6791387_104317702_o2.png

Schválně ho dávám mimo článek, aby si ho každý z tama nezkopčil. :D

28 pihovatá vopice pihovatá vopice | Web | 3. července 2017 v 16:33 | Reagovat

U těch kočiček, pokud nejsou čistokrevné bych byla jednoznačně pro kastraci, protože dvakrát do roka udat koťátka je asi nemožné a co s koťaty, která si všechna nechat nemůžeme? Pořád je to lepší, než jak je tomu tady u nás, že lidé koťata topí. :o(

29 duchodkaevka duchodkaevka | Web | 3. července 2017 v 16:42 | Reagovat

Jedno připuštění feny je, co se týče jejího zdraví, naprosto o ničem. Většina veterinářů doporučuje kastraci vzhledem k případnému zánětu a nádoru pohlavních orgánů, samozřejmě pokud se nejedná o chovnou fenu. Zažili jsme to u jorkšírky, a proto jsme další jorkšírku Barču kastrovat nechali. Nejúčinnější je kastraci provádět po prvním nebo druhém hárání, u starších fenek se účinnost na případné záněty snižuje. To nejsou moje moudra, ale než jsme se rozhodli, radila jsem se s několika veterináři.

30 Magicmax Magicmax | Web | 3. července 2017 v 17:28 | Reagovat

Blahopřeju ti k titulce! :) Zasloužíš si ji! ;)

31 Magicmax Magicmax | Web | 3. července 2017 v 17:28 | Reagovat

Blahopřeju ti k titulce! :) Zasloužíš si ji! ;)

32 BarbaraJane BarbaraJane | Web | 3. července 2017 v 18:28 | Reagovat

Nevím, jak u psů, ale u koček rozhodně kastrování smysl má. Lidi je mají často jen tak "u baráku", takže čičina chodí všude možně a pravidelně se z toulek vrací s koťaty. A kdo se postará o deset prcků ročně? Je lepší kastrovat, než topit nebo koťata pohazovat po okolí, ať se sama postarají.
Co se týče ceny kastrace, vyšší může mít někdy svůj důvod. Netvrdím, že jsme za kastraci čičin dali zmiňovaných 9000, ale zaplatili jsme o něco víc, než by mohl doktor chtít, protože víme, že naše paní doktorka je skvělá a že provádí kastraci způsobem, který není pro kočky tak náročný. Myslím, že v takovém případě má smysl si připlatit.

33 Srdcová Dáma Srdcová Dáma | Web | 3. července 2017 v 19:41 | Reagovat

[25]: Souhlasím!!!

34 Teri Teri | E-mail | Web | 3. července 2017 v 20:08 | Reagovat

Náš minulá fenka- Betina nebyl vůbec kastrovaná

35 Torishia Torishia | Web | 3. července 2017 v 22:20 | Reagovat

Pozerám sa na to tak, že kto chce nech kastruje kto nie, nech nie, ja nikoho presviedčať nebudem a do nikoho to hustiť nebudem.
My sme kastrovali aj mačku, aj kocúra a nakoniec aj našu rotvajlerku. Rotvajlerka stála najviac (cca 200eur) ale aspoň už nemusím riešiť to, že keď má svoje dni je polka bytu zakrvavená (keďže plienka, ako som videla u iných psíčkarov, sa mi zdá už extrém) a tiež to, že obchádzame všetkých psov. Avšak prvého psa čo sme mali, sme nekastrovali, najprv preto lebo sme nechceli a potom neskôr preto, lebo to bol srdciar a hocijaký zákrok mu mohol byť osudným.
Podľa mňa kastrácia nie je biznis, áno každý veterinár si dá inú cenu, ale ak sa pozriem čo v tej cene je, myslím si, že je to opodstatnené. U nás v tých 200e bolo okrem samotného zákroku aj antibiotiká a to, že proste ak sa nám niečo nezdalo, mohli sme dofrčať aj o polnoci (doslova) a starostlivosť bola proste od A-Z. Na druhej strane, poznám aj veta, ktorý kastráciu domrvil, vypýtal si nehoráznu sumu a nakoniec si dotičný priplácali ešte aj za to, že to ten istý vet potom musel opravovať... je to od toho akého veterinára si človek nájde, ale je pravda, že na to musí hľadať. Nemyslím si však, že to hľadanie sa týka len starých ľudí.
Ďalšou vecou prečo máme všetkých kastrovaných je tá, že si neviem predstaviť čo by sme robili s mačiatkami/šteniatkami.

36 Lady Lenna Lady Lenna | Web | 3. července 2017 v 22:38 | Reagovat

My máme doma fenku a kastrovaná není. V období hárání ji více hlídáme. Ale možná kdybychom měli i psa, tak by to třeba bylo jinak, abychom je nemuseli pořád držet od sebe, ale těžko říct. Za mě čím méně zákroků, tím lépe. Ale chápu, že někdy to nejde jinak.

37 Tess Tess | 3. července 2017 v 23:05 | Reagovat

jo. a pak jsou plné útulky, protože si každý myslí že to ohlídá a že je to proti přírodě. přála bych vám to, aby jste sama zjistila jaký to je pocit přijímat do útulku březí fenky s několila dny do porodu, opuštěná koťata či feny vyhozené i se štěňaty. Možná by jste pak změnila názor, na kastraci není opravdu nic špatného. Navíc u fen je pak i menší pravděpodobnost karciny mléčné žlázy.

38 rius-rine rius-rine | 4. července 2017 v 8:31 | Reagovat

Já pro kastrace jsem - chodím do útulku, který je teď plný a včera se dokonce našla 4 štěňátka opuštěná! Takže podle mě pokud vím, že nechci štěňata a nejsem schopná uhlídat fenku v době hárání, tak jednoznačně kastrovat. Fenka si to sice nevybrala, ale na druhou stranu to má také preventivní "účinky". Předchází se zánětům mléčných žláz atd, což je pro fenku velmi bolestivé.

39 shira-elizabeth shira-elizabeth | E-mail | Web | 4. července 2017 v 9:20 | Reagovat

Mě by se svět, kde na každym rohu narazim na 10 koček líbil, ale kdo by je asi tak krmil??
Ano, když se nám narodí mládátka - rozdáme je. Ale stejně tak si lidé mohli vzít již dávno žijící zvířátka z útulku.
Vždycky jsem chtěla vlastní koťátka a záviděla, že u babičky je vždycky mají.. A pak jsem se dozvěděla, že když je neudají, tak je prostě utopí.. To je daleko horší.
A krom toho - mnohým zvířátkům to pomůže, aby neměli různé zdravotní komplikace..

40 janabruzkova janabruzkova | 4. července 2017 v 10:11 | Reagovat

[31]: Díky, až teď to vidím. A děkuji za diplom.👍Byla to zábava.

41 janabruzkova janabruzkova | 4. července 2017 v 12:40 | Reagovat

[22]:Snad z lásky?!? Mají úžasné zvířátko a chtějí aby mělo následníky. Když se kouknu na své okolí, napadá mě myšlenka, zda by se neměli množit jen chytří a dokonalí (papíroví) lidé. Byly by pak prázdné dětské domovy a věznice. :-(

42 janabruzkova janabruzkova | 4. července 2017 v 12:43 | Reagovat

[26]:Děkuji za Váš názor, stále se rozmýšlím, neboť je to rozhodnutí nevratné, zvažuji všechna pro a proti.

43 bydlenkabublicka bydlenkabublicka | 4. července 2017 v 17:09 | Reagovat

A víš že už jsem viděla fotku, kde násilím drželi fenu a nadrbali ji, aby TAKY OKUSILA JAKÝ JE TO BÝT MÁMOU ?!
Dnes je trendy mít děcko vždy a všude, a proto se taky nechávají domácí zvířata napustit, aby byly tou mámou a "něco po nich zůstalo". Kokotina.

A důchodci že nemaj na kastračku? Nesmyslné. Spíš jsou líní, necelý dva litry na celej zbytek života je nijak neohrozí a budou mít klid jak oni tak zvíře...nebo by pak chtěli živit celou hordu štěňat nebo je jít někam uvazovat do lesů...?
Co znám, tak právě většina starých lidí mají ta zvířata zodpovědně zajištěná, rozhodně častějc než rodinky s děckama.

44 Atheira Atheira | Web | 5. července 2017 v 10:17 | Reagovat

Mám nekastrovanou fenu a pokud k tomu zdravotní důvody nedonutí, ani kastrovat nenechám. Nicméně já vím, že jsem schopná si ji ohlídat a taky to udělám. Vymýšlet ale bláboly o tom, že fenka by rozhodně nezvolila kariéru před štěňaty... Pardon, ale to myslíte vážně? Já jako dospělý člověk taky s klidem v duši říkám, že nechci děti, nikdy jsem je nijak extra nemusela, ale že bych nutně byla kariéristka? To nic jako mezi tím není? Ale prosímvás.
Zpět k těm fenám - ona péče o štěňata taky není žádná hračka a radost. Je to spíš pudová záležitost, každý živočich má v sobě zakódováno, že by měl udržovat svůj druh naživu, i za cenu toho, že fena bude vypelichaná, hnusná a na nějakou dobu nebude z toho života prakticky nic mít. Ale je to v případě psů potřeba? Je to potřeba v případě koček? Není. Myslím si, že i lidi se bezhlavě množí víc jak myši (protože ty aspoň mají nějakého přirozeného nepřítele, který jejich počty reguluje.) Ale právě proto, že jsme lidi a jsme schopni si domyslet důsledky, nemáme nutnou potřebu mít víc dětí, protože nám rozhodně nehrozí velká pravděpodobnost, že nám jich půlku něco sežere - stejně jako takovou potřebu nemají naši mazlíčci, protože jsou v naší péči a jejich mrňatům ji zajistíme a snažíme se je chránit před běžnými nebezpečími. Měli bychom sakra přemýšlet, kam až povede to, že na svět přivádíme neúnosné množství psů, koček... a tak dál.

45 Atheira Atheira | Web | 5. července 2017 v 10:19 | Reagovat

[41]: Milovat budou i jiného pejska, nemusí to nutně být štěně po tom jejich, ne? Co bude s tím zbytkem?
Právě pro ta ostatní štěňata, která půjdou do světa, rozmyslete si to. Vždyť je jich všude plno. Já bych si třeba nevzala na triko to rozhodování, ke komu půjdou štěňata ode mě. Nikdy nevíte, co se jim stane. Svědomí by mi to nedovolilo.

46 K. K. | E-mail | Web | 5. července 2017 v 12:39 | Reagovat

[18]: Nevím co máš za psa, ale ono odchovat vrh není žádná sranda - testy, bonitace... Ještě v dnešní době kdy je psů dostatek to chce, aby fena byla něco extra, aby to mělo cenu. Taky jsem si kdysi pořizovala fenky s vidinou, jak budou štěňátka, ale nevyrostlo nic, co by bylo pro plemeno přínos (jsou samozřejmě úžasný, milujeme je nejvíc na světě a pro nás jsou nejlepší) - ale mám soudnost. A taky absolutně nerozumím genetice.

Navíc teď okolí tvrdí jak si psa určitě vezme. Po narození obvykle většina zájemců nakonec odřekne. A co pak? Dát štěňata cizím lidem kdy člověk neví co s nima dál bude?

Předpokládám že by se jednalo o bPP vrh. Možná by odchovanci sami v útulku neskončili, ale rozhodně berou šanci na umístění těm, kteří už tam jsou. Vezmi své známé, co mají tak velký zájem o psíka a najděte nějakého útulkáčka na míru. Výběr je opravdu pestrý, bohužel.

47 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 5. července 2017 v 20:05 | Reagovat

Máme  9-letou kočičku a 8-letého kocoura. Oba jsou kastrovaní. Byl u nás tehdy v bytě na nějakou dobu nekastrovaný kocour a malá kočička jaksi brzy začala mrouskat, takže jsme volali známému veterináři a nechali ji kastrovat. Bylo to správné, měla ve vejcovodech už připravená 2 vajíčka na oplodnění a v děloze bulku, která my určitě přerostla v nádor. Takže po odstranění se to krásně zahojilo a kočička je pěkně živá, vůbec není líná, s 8kilovým kocourem se krásně občas pere, honí a on kastrovaný je takový polopes. Přijde na zapískání, na zavolání. Jsou prostě naši mazlíkové. Kastrace kočičky stála 800 Kč a kastrace kocoura za rok jen 500 Kč. Je jen bez kuliček a nijak mu to zřejmě nevadí. Žijí jen v bytě, ale zřejmě si zvykli. Máme je pro radost i pro starost.

48 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 5. července 2017 v 20:07 | Reagovat

Ještě mi to nedá- k těm starým lidem. Neházejte všechny do jednoho pytle. Já třeba si PIN pamatuji a mám dost vrstevnic a vrstevníků, kteří platí kartami, mají chytré telefony, internet, nejsou zaostalí. Kolik mi je se netajím, klidně si to najděte na mém blogu.:)

49 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 5. července 2017 v 20:07 | Reagovat

Ještě mi to nedá- k těm starým lidem. Neházejte všechny do jednoho pytle. Já třeba si PIN pamatuji a mám dost vrstevnic a vrstevníků, kteří platí kartami, mají chytré telefony, internet, nejsou zaostalí. Kolik mi je se netajím, klidně si to najděte na mém blogu.:)

50 janabruzkova janabruzkova | 5. července 2017 v 20:25 | Reagovat

[44]: Samozřejmě, že si dělám srandu. Víte, já zrovna z toho života "nemám" mnoho a tak moc polemizuji. 😆

51 janabruzkova janabruzkova | 5. července 2017 v 20:31 | Reagovat

[45]: Mám 4 blízké přátele, kteří mě o to již prosí. Štěňata bych dala bez peněz. A vídali bychom se jako velká rodina. Konec pohádky 😄

52 janabruzkova janabruzkova | 5. července 2017 v 21:53 | Reagovat

[46]: Ale já vím,  stav našich útulků znám. A jsou tam úžasní pejsci. Hodně přátel je odtamtud má. Já jsem k malým dětem volila štěně. Trochu jsem měla obavy, protože kamarádka měla problém. Pes z útulku miloval ji, avšak na její děti byl agresivní. Kdo ví co si s dětmi dříve prožil.

53 janabruzkova janabruzkova | 5. července 2017 v 21:59 | Reagovat

[48]:Klobouk dolů, moc bych si přála, aby to bylo jinak. Ale jste v menšině. 👍

54 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 5. července 2017 v 22:08 | Reagovat

[53Musím přiznat, že teprve poslední dobou třeba některé moje  býv.spolužačky našly cestu k internetu a kupodivu ještě méně je chlapů vrstevníků, ale zase znám i starší blogery. Je to jejich volba, mně prostě luštit křížovky nestačí, přestože je mám docela ráda.

55 janabruzkova janabruzkova | 5. července 2017 v 22:55 | Reagovat

Jojo, době  křížovek pomalu odbíjí i když   mě také dost bavily.

56 K. K. | E-mail | Web | 5. července 2017 v 23:08 | Reagovat

[48]: Moje babička třeba ovládá telefon skoro líp jak já. Před lety si začala stahovat různý hry - ještě do těch tlačítkových telefonů... Teď má dokonce  smartphone. Minule s ním měla nějaký problém, šla k O2, tam na ni koukali, nevěděli... Tak šla domů a přišla si na to sama. :D

Má i notebook. Vyčmuchala můj blog, sestřenky z ciziny Instagram... :D

57 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 6. července 2017 v 1:21 | Reagovat

Jasně, čuba kariéristka vykastrovaná. A určitě taky feministka a homosexualistka. Lol.
Kdo se pak  má o ty zvířata starat? Jo aha, když bylo většina domácích zvířat nekastrovaných, tak se nechtěný štěňata/koťata topily, co? Nebo pohazovaly v krabicích v lese. Hm. Asi si radši budu hrát na boha (když už máme tu možnost být zodpovědní), než přivádět na svět tvory, o které nikdo nemá zájem. Takže příště bude lepší si zjistit fakta dřív, než začnu prosazovat "vůli boží". Třeba o kastračních programech, nebo tak.

58 Atheira Atheira | Web | 6. července 2017 v 7:28 | Reagovat

[51]: Pěkná pohádka. Takovou má plno lidí. Jenže se pak reálně vůbec nekoná. Ale to je vaše svědomí. Jen si můžete být jistá, že tak, jak si to malujete, to rozhodně nebude.

59 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 6. července 2017 v 9:24 | Reagovat

[55]:Křížovky jsou náhodou dobré, pokud tam nejsou jen jméno-datum, nebo cizí slovo ze slovníku. Lepší jsou ty, kdy musíte  "lovit" ve slovní zásobě. Nemám moc ráda osmisměrky, to je tak akorát na vyškrtávání.

[56]:  Hry na internetu nebo na telefonu by mne moc nebavily. Spíš si vyhledávám určité výrazy, existují soubory z různých míst, čtu blogy, které mne zaujmou a především si "opatruji" svůj blog. Jen se tak bavím a udržuji paměť. Na leccos přijdu náhodou nebo "urputně "zkouším.

60 janabruzkova janabruzkova | 6. července 2017 v 9:49 | Reagovat

[57]: Já jsem se jen zamýšlela a zajímal mě názor lidí.  Rozhodně jsem nepočítala s článkem dne.😊

61 janabruzkova janabruzkova | 6. července 2017 v 9:57 | Reagovat

[58]: To je mi jasné.  Jen si tak snim.

62 Kynolog Kynolog | 6. července 2017 v 10:18 | Reagovat

[10]:Pokud je fena s PP a nechcete se věnovat chovu, či zda je bez PP - je dle mého nanejvíš vhodné nechat ji vykastrovat. Pokud chcete argumentovat větami typu "je to proti přírodě", uvědomte si prosím, že pes jako druh byl vytvořen lidmi. Je tedy opět na člověku aby zajistil ochanu před negativními vlivy které zapříčinila dlouhá léta šlechtění a chovu - např. přemnožení a v neposlední řadě i choroby jako pyometritida, nádory na mléčné liště a jiné rakoviny postihující pohlavní aparát feny - proti, kterým je mimochodem kastrovaná fena chráněná. Nehledě na fakt že se jako bonus zbavíte každoročních nepříjemností s háráním. Což je mmochodem i pro samotnou fenu nepříliš příjemné období - ve vašem případě zcela zbytečně.

63 janabruzkova janabruzkova | 6. července 2017 v 11:39 | Reagovat

[62]: 😊Jasné a stručné. DÍKY

64 Amia Amia | Web | 6. července 2017 v 11:49 | Reagovat

Jako jo, na jedu stranu je kastrování velký zásah. Ale třeba u koček kastrování funguje i tak, že už potom necítí sexuální pud. Aneb, prostě na ně nikdy nepřijde "jaro". Když ani necítí potřebu mít děti, v čem jí to vadí?
Prodlužuje jim to život, jak už tady někdo říkal a konkrétně kočky samotný sex dost bolí.

65 janabruzkova janabruzkova | 6. července 2017 v 22:43 | Reagovat

[64]: To jsem tedy nevěděla.  Člověk se má stále co učit. Všechno je to o informovanosti a pak taky trochu o štěstí.  Každý kdo má rád zvířata, tak chce pro ně jen to nejlepší. I když někdy to není úplně  jednoznačné.😊

66 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 6. července 2017 v 22:54 | Reagovat

[64]:O tom jsem četla, že kocouři mají na údu jakýsi háček, asi aby nevypadl a proto kočky tak vřískají. Prostě je to bolí, ale pud je pud.

67 Hanka Hanka | 8. července 2017 v 20:50 | Reagovat

A to má mít nase kocka nekolikrat do roka kotata? Abychom je pak davali do útulku, kde budou chudinky opustene?
A kocour ma oplodit každou kocku v okoli?
Pokud kastruješ kocoura, prestane ctit chut se pářit a mit kotata. Proto se například kastrujiidi, kteri zneuzili deti - aby opadla ta potreba.  ;)

68 gitty93 gitty93 | E-mail | Web | 9. července 2017 v 23:23 | Reagovat

uříznout ocas nebo ne?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama